Als je Sri Lanka bezoekt moet je beslist de Tempel van de Tand ( Dalada Maligawa ) bezoeken. Deze eerder sober ogende tempel is hét middelpunt van het boeddhistisch Sri Lanka. Hier wordt de tandrelikwie bewaard.
De tandrelikwie
Toen Boeddha stierf en zou gecremeerd worden in Kusinagara ( Indië ), werd zijn tand weggenomen door Arahat Khema toen hij op de brandstapel lag. Khema gaf de tand door aan koning Brahmadatte ter verering. De tand, die vanaf dan een koninklijk bezit was, werd bewaard in Dantapuri ( het huidige Puri in Orissa, Indië ). Langzaam kwam het geloof tot stand dat, wie de tandrelikwie bezat, mocht heersen over het landsgedeelte rond Dantapuri. Na meer dan 800 jaar werd de tandrelikwie veroverd door koning Guhaseeva, de heerser over Kalinga, een gebied dat we nu kennen als Orissa. Kalinga bekeerde zich tot het boeddhisme en vereerde het rekikwie.
Koning Panduu, de heerser van een noordelijk gebied, vernam dat Dantapuri niet meer geloofde in God en een tand vereerde. Om die godslasterende reden wilde hij het relikwie vernietigen en droeg zijn manschappen op om de Tand naar zijn stad te brengen. Bij het zien van de Tand bekeerde Panduu zich echter eveneens tot het boeddhisme, waardoor de Tand teruggebracht werd naar Gushaseeva.
Nog een andere heerser van een nabij gelegen koninkrijk, koning Ksheeradara, hoorde dat Panduu zich bekeerd had en besloot hem aan te vallen in een poging het relikwie te bemachtigen. De aanval mislukte echter grandioos en Ksheeradara stierf samen met zijn manschappen alvorens de stad van Koning Panduu te hebben bereikt.
Tussentijds had een jonge prins Dantha, die de tandrelikwie kwam vereren, de toestemming gekregen om met Hemamala, de dochter van Gushaseeva, te trouwen.
Toen de zonen van Ksheeradara vernamen dat hun vader gestorven was in een poging om de tand te veroveren, werd een grote troepenmacht opgetrommeld om het rijk van Gushaseeva te vernietigen. Nog voor het leger de stad bereikte, waren Dantha en Hemamala al gevlucht met de tandrelikwie. Verkleed als brahmanen met de tandrelikwie verborgen in een haaraccessoire, kwamen ze na een lange tocht per boot aan in Sri Lanka. Sri Lanka leek hét uitgewezen land hiervoor want volgens Boeddha zou zijn geloof daar minstens 5.000 jaar veilig zijn.
Toen koning Kithsirimevan, toenmalig heerser over Sri Lanka, hoorde van hun aankomst, werden ze met open armen ontvangen. Kithsirimevan liet binnen zijn koninklijk paleis een prachtige tempel bouwen om de tandrelikwie te herbergen. Sindsdien is er één maal per jaar met Esala ( volle maan in augustus ) een 10 dagen durende verering van de Tand: de Esala Perahera. Door verschillende invases en dreigingen veranderde de hoofdstad steeds en de tandrelikwie verhuisde mee om te eindigen in de laatste hoofdstad van het koninkrijk Sria Lanka: Kandy.
Gezien de tand 5 cm groot is, twijfelen velen aan de echtheid ervan. Maar laten we ook niet vergeten dat de voetafdruk van Boeddha in Sri Lanka ( Adam's Peak ) ook bijna 2 meter lang is.
De tempel
De Sri Dalada Maligawa of Tempel van de Tand, heeft als tempel zelf weinig historische waarde. Door een zelfmoordactie van vermoedelijk de Tamil Tijgers werd in 1998 een groot deel van de voorgevel en de Mahawahalkada ( hoofdingang ) verwoest door een exploderende vrachtwagen. De schade is echter volledig hersteld en er werden nieuwe stenen beelden geplaatst. De gaten in de stenen buitenmuur van de tempel werden vroeger gebruikt om olielampen te laten branden, ze zijn dus niet het gevolg van vernielzucht.
Eens binnen in de tempel kom je in een weelderig interieur terecht van gekerfde houten deuren en fresco's. De tandrelikwie bevindt zich boven achter gesloten deuren. Elk moment van de dag leggen gelovigen hier bloemen neer ter verering van Boeddha. Drie maal per dag worden onder tromgeroffel de deuren van het schrijn geopend voor een uur, dit noemt men de puja.
Voor diegenen die interesse hebben, is er het Sri Dalada museum ( geen extra kost ) op het bovenverdiep waar zich verschillende wazpens, juwelen en gebruiksvoorwerpen bevinden uit het tijdperk van het koninkrijk Kandy.
De tempel is dagelijks open van 6u tot 20u
Er zijn dagelijks 3 vereringen, de puja: bij zonsopgang, op het middaguur en 's avonds. Het drukste moment van de drie is ongetwijfeld de avondpuja.
Inkom: LKR 1.000 ( ongeveer 7 Euro ) Deel op Facebook > Tempel van de Tand op de kaart >
Natha Devale werd gebouwd in de 14de eeuw in opdracht van King Vikramabahu III en is daarmee het oudste gebouw in Kandy. Het heiligdom zou reeds bestaan hebben nog voor de overdracht van de Tandrelikwie naar Kandy. Natha Devale ligt op een ...
Dit heiligdom staat in teken van Pattini, de godin van de maagdelijkheid, die ook de genezing brengt van kinderziektes en infectieziektes. Ook ten tijden van lange droogtes of hongersnood wordt Pattini haar hulp ingeroepen.
Het is niet e...
Elk jaar in juli of augustus ( bij volle maan ) vind in Kandy een optocht plaats ter ere van de Tand van Boeddha, de Esala Perahera. Elke dag van deze 10-dagen durende processie, groeit het aantal deelnemers. De laatste avond zijn er wel ho...
Ten noorden van de Tempel van de Tand ligt de devale gewijd aan Vishnu. Deze god wordt zowel door boeddhisten als door hindoes vereerd. De Vishnu devale werd gebouwd in de 18de eeuw en is de grootste van de vier devale in Kandy.
Het meer van Kandy is op zich niet echt een toeristische plaats maar eens in Kandy is het toch leuk even bij dit meer te stoppen. Neem bij voorkeur de zuidelijke kant van het meer. In het noorden ligt immers een drukke weg en bovendien kri...
Een beetje uit koers ten opzichte van de andere 3 devale, ligt Kataragame. Het ontstaan van Kataragama Deviyo is onduidelijk. De meeste legendes schrijven dat Kataragame een lokale krijgsheer is die tot het boeddhisme bekeerd werd na een ge...